söndag 13 november 2011

Mirakel och vinnare

Att man skulle få ynnesten att plocka en bukett med rosor, malva, stjärnflocka, petunia och annat smått och gott så här två veckor före första advent, känns nästan som ett mirakel. Ser i blogglistan att blommande rosor glädjer många just nu. 



Funderade över om jag skulle fota buketten bredvid de nyinförskaffade hyacinterna. 
Men näe. Det kändes bara för märkligt.



Källarmirakel
I helgen upplevdes även ett annat mirakel. Nämligen inte mindre än ett källarmirakel. Äntligen är det städat och klart där. Nästan i alla fall. Vi passade på att slå ut en liten mellanvägg för att få till ett fiffigt rum för mina trädgårdsgrejer. Vi har även hjälpligt målat ett annat rum i källaren, själva 'entrérummet'. Där fanns det tidigare åtta (!!) olika färger på väggar, dörrkarmar, fönsterfoder och lister i ett slags fascinerande färgvirrvarr (målat för lääänge sedan av tidigare ägare till huset). Nu är det till övervägande del enhetligt vitt och fräscht. Fönstren är fortfarande sött svagt mintgröna dock, dörren in till mitt rum himmelskt blå (och eldigt röd på baksidan haha....) och tröskeln in mellangrön. Så några färgpuffar finns det kvar för charmens skull. Ett stort släpvagnslass med skräp har körts till tippen och det har blivit några vändor till vår fantastiska loppis där man kan sälja sina saker (de har drive in-inlämning..... så finurligt). Som en följd av källarstädningen står det nu tio kartonger med julsaker i vardagsrummet som bara måste krympa radikalt i antal. Ja, ja.... det blir nåt att sysselsätta sig med de kommande kvällarna. Mest av allt är jag så glad över att jag för första gången kommer kunna få ordning på mina trädgårdssaker som annars brukar trängas tillsammans med allt annat i källaren i ett allmänt kaos.

En liten glimt in i mitt nya förvaringsrum. Nu ser jag fram emot att sortera upp det jag ställt in där, fixa krokar, 
kanske någon till hylla och eventuellt sätta upp en växtbelysning (man vet aldrig....).

°°°
Vinnare
TACK all ni som deltagit utlottningen av de två uppsättningarna av kort med grönsaker på. 
Efter knåpande med lottskrivande ikväll drogs följande vinnare, tatada....


Nettan Carlsson (utan blogg) 
Hanna med bloggen I Tages trädgård


Grattis!!
Maila mig era adresser så skickar jag korten.

°°°
Nu...
... är gräsmattan är krispig och glittrande. Det fryser snabbt. Varje dag känns oundvikligen som en dag närmare vintern. Och så ska det ju vara. Den varma hösten är definitivt avslutad. Hos mig i alla fall. Letar just nu febrilt efter inomhus-ljusslingorna. De brukar åka upp ungefär nu. Som ljusstöd. Ligger säkert i någon av de tio julkartongerna :-)) 


Önskar er alla en fantastisk mitten-av-november-vecka!


21 kommentarer:

Helena, The Swenglish Home sa...

Oj, ja nog verkar det närmast overkligt att få se en sådan bukett plockad på dina breddgrader så här års! F'låt om jag låter som en gammal tant, men nog är väl tiden aningen ur led!?!? Men int' klagar jag int', buketten är rasande vacker och bredvid ditt &tecken (som jag är väldigt förtjust i!) blir det så fint. Och löven ger ju en liten signal om vilken månad vi är i ändå.

Er källare ser då rakt inte ut som något förrådsutrymme jag någonsin haft! Ja, jag vet att ni röjt nyss, men det ser ju så tjusigt ut att jag för ett ögonblick trodde det var entrén till en trädgårdsbutik. Så skönt för dig att få ditt utrymme för dina gardenpinaler, sådant föds ännu mer inspiration ur!

En kalasvecka önskas familjen Trädgårdsflow från svengelska vännerna,
Helena

Laila sa...

Jag förstår att en estet som du gläds åt den där upprensningen! Lycka till med julprylssorteringen, sånt är inte lätt för ekorrsjälar!
Ha det gott!/Laila

Hélena sa...

Vilken glädje att ha ett rum för alla trädgårdsprylar. Ser bra ut! Jag plockade också in en sommarbukett igår, hela huset doftar rosor. Inatt har det varit frost, hela gräsmattan glittrar så nu kliar det i kamerafingret...
Ha en underbar måndag!
Kram Hélena

Ruben sa...

Inte klokt vad fin bukett du fick ihop!! Fantastisk höst vi haft, men nu tror jag kylan är på väg.

Ha det gott!
/Ruben

IET sa...

Du är så fenomenal på färgkombinationer! Wow så läcker bukett!

Härligt med ett eget utrymme för trädgårdsgrejjorna. Jag försöker att få ordning på "mitt" varje sommar i trädgårdsskjulet, men vi har visst några tomtar där, det slår aldrig fel, varje gång jag behöver ta ut något har dom gömt sakerna.

Ha en fin vecka! /IET

Ullis sa...

Ja det är fantastiskt att rosorna fortfarande blommar! Tänk att plocka blomsterbuketter i november!
Ha en fin dag!
Ullis

Unknown sa...

Grattis till vinnarna och tack för ljuvliga bilder:)
Kram!

Home and Lifestyle sa...

Dear Charlotte!!

Wow..you have a lot of flowers out of your garden, that's really great!! I can imagine you didnt like the storm last night, I hope there will not be so much damage!!

Wish you a happy week!! Warm regards, Ingrid

Helena sa...

Finaste buketten o november!I din zon oxå fantastiskt :-)
Ja här finns rosor,clematis,nävor o bellis.Astrar förståss!Mina favoriter när allt annat blommat över :-)
KRAM från mig!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Ja, det är för underligt det här med blommorna som inte vill ge upp. Plockade också en stor bukett igår. Men nu måste det väl ändå vara den sista.. :)
Grattis till vinnarna och tack för finfin tävling!
Kram,
a-k

Sabelhagens Olivlund sa...

Så fina mjuka färger i din bukett! Helt fantastiskt att kunna plocka en sådan vacker bukett nu.
Vad skönt att få städat och röjt, vad bra det verkar bli med ditt extra rum.
Här är det ännu inga minusgrader, lite kallare ska det bli i natt, men sedan går det mot några plusgrader igen.
Grattis till de lyckliga vinnarna i din tävling.
Kram Maria

Katarinas trädgård sa...

Novemberbuketten är superimponerande och superfin, men källarstädning impar ännu mer på mig! Åh vad jag önskar att det vore jag som kunde stoltsera med en nystädat källare... Men jag har det med på min att göra-lista, så kanske en dag, när energin är på topp...
Njut av hösten (den är kanske lite skånsk?) och ha det jättebra!
Kram
Katarina

Spirande grönt - sa...

Så vackert "övertidsrosorna" gör sig mot rostiga höstfärger. Ljuvligt komponerat, som vanligt:)

Ha en finfin vecka,
Rebecca

AnnCharlotte sa...

Ja det är onekligen lite underligt med all sen blomning. Men det är väl bara att gilla läget. Det är inte så svårt.
Grattis till er som vann de fina korten.
Ha det bra :)

Felix sa...

Fantastiskt vilken novemberbukett du har plockat! Svårt att tro att det är sant, men det var nog en av de vackraste buketter som kan plockas just nu!

Grattis till de glada vinnarna i tävlingen!

Novemberhälsningar
Elisabet

Livet på solsidan sa...

Fantastiskt vacker bukett! Otroligt att den är plockad i mitten av november...

Gillar färgen på dörren och tröskeln i ditt "källarmirakel". Det ger verkligen charm! Hoppas på att dina fina bilder kan ge mig inspiration att rensa i källaren här på Solsidan. Man kan ju alltid hoppas!

Hälsar Tamara

Ruben sa...

Hej, och tack för att du delar med dig av dina buxbom-erfarenheter! Jag tar ditt råd, och håller uppsikt samt fortsätter min "odling". Vad jag läst, så kan smittan spridas med vinden eller fågelbajs, så har man otur så har man!
Buxbomen är kanske åtta år gammal, och jag brukar ge den lite vatten-tillskott inför vintern frampå höstkanten, men detta har jag inte gjort i år. Och jag hoppas förstås, att detta är orsaken. Men jag skall fortsätta att hålla koll!

Ha det gott!
/Ruben

Staudefeen sa...

Ja, vi er heldige med efteråret i år - jeg nyder virkelig det milde vejr, så man kan få lavet en masse udenfor :-)

Smuk buket!

Kh. Marlene

Almbacken sa...

Nästan overkligt! Tänk, en bukett i mitten av november - underbart!

Jag förstår att du nästan är hög på din källarstädning. Svårt att tro att man kan få så mycket energi av att rensa och röja men det får man. Gött!!!! Vi har ingen källare men väl tre bodar, en för blandad förvaring, en snickarbod och en trädgårdsbod. I somras påbörjade vi en resning men blev inte klara. Lite svår var det denna regniga sommar eftersom vi, för att bli klara, måste ta ut alla grejor och bygga ny förvaring innan vi kan ta in dem igen. Lite retligt är det för det är så befriande skönt att ha ordning i såna utrymmen.

Jag såg dina fina bilder i "Fixa vinter". Jättekul!!!

Kram, kram
Maria

AnnKatrin N sa...

Vilken fantastiskt inspirerande blogg, hit kommer jag gärna många gånger igen. Finns det möjlighet att besöka din trädgård under nästa sommar? Jag blev så sugen på att se den i verkligheten. Jag bor i Hudik så det är ju nästgårds till dej ;)
Vänliga hälsningar AnnKatrin

Hanna sa...

Otroloigt, plockat i S-vall i november!? :) För bra precis ett år sen var maken ute på första skoterturen för vintern...

Visst är det härligt med ett 'eget' rum för sina trädgårdspinaler!
Jag har ett förråd ute, och mina växter fick ett rum i källaren när vi fixade till där ...fast på något vis har det hamnat en hylla med målarfärg där också!? :P

Vilka underbara vinterbilder du visade längre ner!

Ha d gott!
Kram Hanna